
Journal of Media Critiques [JMC]  
doi: 10.17349/jmc115301  P-ISSN: 2056-9785 E-ISSN: 2056 9793 

http://www.mediacritiques.net       jmc@mediacritiques.net 
 

 
AL JAZEERA AND QATARI FOREIGN POLICY: A 

CRITICAL APPROACH 
 

KARIM POURHAMZAVI∗ 
PHILIP PHERGUSON∗∗ 

 

ABSTRACT 
Our paper explores the Al-Jazeera network and its relationship to the state which set it up 

and continues to fund it.  We suggest that, while the network may provide perspectives for 
Western viewers that other large, but Western-owned networks do not, it is far from immune 
from the problems of state influence.  Behind a cultivated veneer of providing perspectives from 
'the Arab street', the network reflects foreign policy perspectives of the Qatari state and the 
small elite which controls it.  This paper surveys Al-Jazeera Arabic news coverage (August 2014-
August 2015) of conflict in Iraq and three AJA current affairs programmes coverage (January 
2014-August 2015) of conflict in Iraq, Syria and Egypt.  The results indicate that, on foreign 
policy issues which the Qatari elite regards as particularly important, the network promotes the 
perspectives of the state.  The relationship between the Qatari state and Al-Jazeera also 
constrains the network's independence and objectivity.  

 

Keywords: Al-Jazeera, Qatari foreign policy, Iraq, Syria, Egypt 
 
INTRODUCTION 
The huge growth of mass communications, including television, in recent decades 

has raised a series of important issues such as how the connections between media 
outlets and their owners and media outlets and the state impact on politics.  These 
issues are hardly new – for instance, back in the period when newspapers were the 
main form of media the same issues existed.  What is new is the sheer scale of media 
today and the way in which media, most particularly television, based in one country 
can affect politics and perceptions in other countries.  One of the newest media 
networks about which these questions are asked is Al-Jazeera.  This paper examines 
the news on AJA over a twelve-month period and three current affairs programmes 
over a twenty-month period to test out the connections between the type of coverage 

∗ PhD Candidate at the Department of Politics, University of Otago, New Zealand. 
pouka987@student.otago.ac.nz 
∗∗ PhD. philipferguson8@gmail.com 
 

                                                 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 12 
AJA provides of Syria, Iraq and Egypt and Qatari foreign policy interests and 
prerogatives in relation to these three countries. 

 
Academic and journalistic examinations of the impact of television, most particularly 

in imparting or challenging dominant views of the world on issues such as foreign 
policy, appear to have taken several decades to emerge, one of the first being Larson 
(1988).  That same year saw the publication of probably the most significant work 
about the mass media as a mechanism for propaganda by governments and powerful 
business interests (Chomsky & Herman, 1988; for a major critique, see, for instance, 
Klaehn, 2002).  Indeed the late 1980s and early 1990s, coinciding with the advent of 
cable television and fresh United States and allied interventions in the former 
Yugoslavia, the first Gulf War, Somalia, the invasion of Afghanistan and then Gulf War 
2 (the invasion of Iraq), saw a mushrooming of work on the relationship between 
foreign policy and the mass media. An important area of analysis which opened up 
involved examining issues from the standpoint of the ability of mass media to affect, 
and even effect, state policy in some of the conflicts mentioned above.  For instance, 
'The CNN effect' saw mass media as pushing the US government into 'humanitarian 
interventions' in Bosnia and Somalia.  Such analysis, by its very nature, suggested that 
mass media, especially those able to communicate powerful images, functioned as 
autonomous or semi-autonomous actors in their own right and not simply mechanisms 
for dispersing the ideology of elites and thereby “manufacturing consent”, as in the 
Herman-Chomsky model.  (For an early critical analysis, see Livingstone, 1997; 
Robinson, 1999, provides both a useful outline of 'CNN Effect' arguments and strong 
counter-arguments.)  A new sphere of academic research and attention on the part of 
political and media analysts subsequently opened up with the establishment of Al-
Jazeera in 1996.         

 
Al-Jazeera is the Arab world's first 24-hour news channel, and with a reach of over 

50 million Arab houses in the Middle East by 2006.  Initial work on Al-Jazeera tended 
to be narratives about its establishment, growth and positive impact, most particularly 
in opening up political debate in the Arab world.  For instance, a 2001 paper asks and 
answers very basic questions around these points, while describing  the network as 
already “the most famous satellite TV station in the Arab world” and “the new Arab 
media phenomenon” (Bahry, 2001: 88).  Four years later, the awe with which a 
significant layer of academics and journalists regarded the network was still obvious.  
Miles, for instance, suggested that Al-Jazeera is a real alternative to the “abundance of 
media” in the Arab world whose “main interest was in serving the government, which 
in practice meant much buffing of the ruler's ego” (Miles, 2005, p. 23).  He also argued 
that by breaking some taboos, such as giving air-time to Israeli speakers and Israeli 
points of view, the network had changed the landscape of Arab media forever (Miles, 
2006). Moreover, by focusing on and producing programs about Western politics and 
shedding light on the corruption of the Arab rulers, AJA has “done more to inform 
Arabs about democracy than any nation or station” (Miles, 2006, p. 22).  As late as 
2011 two other writers would note, “the network is said to have provided a unique 
source of visual information” which put the audience in front of “more realistic 
pictures” about the nature of conflicts in the Middle East (Fahmy & Al Emad, 2011, p. 
220). 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

13 

Certainly, positive views of Al Jazeera are backed by some studies. For instance, a 
study by Miladi suggested that the Arab-speaking diaspora in Britain finds Al-Jazeera 
more reliable and trustworthy than the BBC and CNN post-9/11 (Miladi, 2006). 
Similarly, an empirical study by Alwan indicated that 58% of the Iraqi journalists 
covered by the study consistently watch Al-Jazeera. Among these, 85% believed the 
network to be an important source of information in normal situations and 76% of 
them believed it to be an important source at times of crisis (Alwan, 2011). 

 
More critical analyses have also emerged, however.  Al-Jazeera's promotion of 

freedom of speech and its introduction of a new scrutiny to Arab media are claims that 
have attracted some skepticism and more critical investigation. In particular, it seems 
Al-Jazeera, like other networks in the Arab world (and indeed wider afield), criticizes 
the actions of states abroad while ignoring issues that happen at home in Qatar. Fandy 
describes this widespread approach as “anywhere but here” (Fandy, 2007, p. 9). 
Moreover, Al-Jazeera is selective in what it covers and criticizes abroad. For instance, it 
allocated a large amount of coverage to Syria, and sometimes even fabricated news, 
and did likewise in the cases of the Tunisian, Libyan and Egyptian uprisings, yet barely 
covered the uprising in Bahrain (Khatib, 2013, p. 428). This, Khatib believes, was due 
to Qatari foreign policy towards Saudi Arabia and the Gulf Cooperation Council (GCC):  
even if Qatar is not always in complete agreement with other GCC states, it does not 
suggest, or support, rebellions against them.  It is particularly circumspect in relation 
to Saudi Arabia. 

 
The relationship between Al-Jazeera and the Qatari state has also been subject to 

debate and critique. The fact that Al-Jazeera was founded and funded by the Emir of 
Qatar, with an annual budget of $300 million, leads El-Ibiary  to consider the Al-
Jazeera claim to independence and the production of balanced and credible 
information as being inaccurate (El-Ibiary, 2011). Additionally, members of the Qatari 
formals and royal family hold key positions in Al-Jazeera, including the head of its 
board of directors who is the former deputy minister of information (Fandy, 2007, p. 
47).  Fandy questions both the independence of the network and the role of 'the man 
behind Al-Jazeera', the former foreign minister Hamad bin Jassim bin Jaber Al-Thani; is 
he part of the state or civil society (Fandy, 2007, p. 3)?  Furthermore, the fact that Al-
Jazeera is operating in an authoritarian state environment, and “the state and not 
market forces” drives its agenda, leads Fandy to suggest that, unlike what the network 
itself claims, it is not really comparable to the BBC.  The BBC certainly is funded by the 
British tax-payers but it is subject to scrutiny in terms of that funding.  The 
broadcaster is not directly tied to the ruling elite.  Moreover, the British government is 
elected; it is not as if Queen Elizabeth herself set up a TV network and picked people 
to run it.       

 
Al-Jazeera is described by Fandy as an instrument of power for the Qatari 

government (Fandy, 2007, p.  40). The network, it is suggested, plays a key role in the 
attempt by the tiny state – it is less than 12,000 square kilometers with a population of 
a mere 250,000, but has the highest GDP of any country in the world – to play a 
significant regional and even international role.  Khatib, for instance, in noting the rise 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 14 
of Qatar, suggests “it has almost become expected that, whatever the conflict facing 
the region, the tiny emirate will find a role for itself within it” (Khatib, 2013, p. 417). 

 
Qatar's boldness in foreign policy has involved two major stages, both of which are 

linked to Al-Jazeera. The first was its emergence as a mediator in regional conflicts, 
from Libya to Sudan to Lebanon to Afghanistan (Khatib, 2013, p. 418).  This explains 
Qatari endeavors to get close to conflicting parties such as Hamas, Hezbollah, the 
Muslim Brotherhood, Al-Nousra, the Syrian rebels, the Taliban, Al-Qaeda and similar 
groups.  This policy finds its reflection in Al-Jazeera coverage of these conflicts; this is 
particularly obvious in Al-Jazeera Arabic.  Qatar, suggests Boyce, made contact with 
conflicting parties prepared to accept mediation (Boyce, 2013).  The second stage is a 
more proactive one; Qatar actually takes its own initiatives.  This can be seen coming 
into play with the case of Libya and the upsurge against Gadhafi.  Here, Qatar acted 
on behalf of both its own interests and those of other Arab states, pushing for 
international intervention and using the Al Jazeera network as an instrument of its 
diplomacy.  It also provided finance and military equipment for the Libyan rebels, even 
after the killing of Gadhafi (Khatib, 2013, pp. 420-422).   

 
The Syrian and Egyptian cases are also interesting in terms of the connection 

between Al-Jazeera and Qatari foreign policy as the Qatari regime changed its political 
position in both instances and the changes were followed by changes in Al-Jazeera's 
coverage of both rebellions (Khatib, 2013, p. 422).  This connection between Al-
Jazeera coverage and Qatari foreign policy reflects, it has been suggested, the Qatari 
elite’s feelings of vulnerability within the Persian Gulf area.  Unlike Kuwait, whose 
negligible role made it an easy target for the Saddam Hussein regime in Iraq, Qatar 
seeks security, particularly in face of its two large neighbors – Iran and Saudi Arabia – 
by making itself as visible as possible (Boyce, 2013); the network is a crucial means for 
achieving this. Another factor is that Al-Jazeera was launched as a means for balancing 
against the Saudi domination of the Arab media and to keep Saudi Arabia, Iran and 
Egypt “on the defensive” (Fandy 2007: 46).  An American foreign policy analyst also 
suggests the network has raised the profile of Qatar and that, “although functionally 
independent, could be said to indirectly serve the foreign policy goals of Qatar” (Sharp, 
2003, p. 4).   

 
It is the linkage between Al-Jazeera news and current affairs presentation of key 

regional conflicts and the foreign policy of Qatar – or, more precisely, of the Qatari 
elite – that the present paper explores through analysis of programme content.  This 
type of programme content analysis is very much an undeveloped area in relation to 
Al-Jazeera, a notable exception being Kolmer and Semetko (2009), who include the 
network in a study of media responses in five other countries to the Iraq War1.   
However, their focus is comparing Al-Jazeera coverage to that of other networks in 
relation to that war, not in comparing Al-Jazeera programme content to Qatari foreign 
policy. 

 

1 They also helpfully include a substantial list of scholarly works on the role of the news media 
in times of war (Kolmer & Semetko 2009: 644). 

                                                 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

15 

Al-Jazeera and the coverage of Syria, Egypt and Iraq 
This case study consists of two major parts. In the first part, three current affairs 

talk-show programs from AJA – al etijah al mu’akes (the Opposite Opinion), hadith al 
thuwra (the Discourse of the Revolution) and bila hudud (Borderless) – are examined 
in relation to coverage of Syria, Egypt and Iraq. The second part is allocated to the 
news coverage of Iraq from August 2014 to August 2015. 

 
The Opposite Opinion 
This is a weekly show on AJA, presented by the famous Syrian national broadcaster 

Faisal al-Qassem and usually comprising of two guests who represent two different, 
and opposing, discourses. In the period between January 2014 and August 2015 there 
were 76 episodes of the Opposite Opinion. The number of episodes which were about 
Syria and/or Iraq was as following: 

Syria Iraq Indirect coverage 
of Syria or Iraq 

Coverage of both 
Syria and Iraq 

Total 

30 9 5 3 47 
39.4% 11.8% 6.5% 3.9% 61.8 
 
The majority of the coverage on the Opposite Opinion was of Syria. This may be 

linked to the nationality of the show's presenter and his knowledge of the country. 
However, he is far from being neutral when hosting programmes on Syria and Iraq. On 
11 March 2014, for instance, al-Qassem hosted an episode titled, “What is the Assad 
election program: elect your murderer?” (Al-Jazeera, 2014a). Less than one month 
after the fall of Mosul, the second largest city in Iraq with over two million people, to 
ISIS, in 11 July 2014 al-Qassem hosted an episode entitled “The outcome of Assad-Al 
Maleki cooperation in confronting the revolutionaries” (Al-Jazeera, 2014b). On both 
occasions al-Qassem, as was the case in various other episodes, intervened in favor of 
anti-Assad and anti-Maleki arguments, framing the two characters as “sectarian”, 
“Shi’a” (which held negative implications) and puppets of Iran.  He also suggested 
Maleki, Assad and Shi'a were oppressing and even purging the Sunni population of 
Syria and Iraq. On the other hand, the advance of ISIS, particularly in Iraq, was 
framed as “revolution” or a Sunni “tribal revolution” (with positive implications). 

 
The level of inaccurate information used by both guests and al-Qassem is another 

component which makes the Opposite Opinion more like a propaganda programme 
rather than a genuine debate. For instance, in an episode entitled “the origin of 
terrorism. . . is it from [the Syrian] regime or from the Islamic State?” on 9 December 
2014, al-Qassem claimed he had an official “report” on the crimes committed by the 
Syrian regime and that he was reading part of it to his pro-Syrian government guest 
Yazan Mish’an al-Joboury. While reading the report al-Qassem referred to the Syrian 
regime as an “Alawite regime”. Al-Joboury asked al-Qassem about the source and the 
provider of the “report” but al-Qassem was not able to identify the source of the report 
which he, nevertheless, claimed was “completely documented”. Al-Joboury insisted on 
knowing the provider of the “report” and claimed that “there is no report referring to 
the Syrian regime as an Alawite regime”. Al-Qassem, while seeming upset and yet still 
unable to identify his source, responded, “as if those who govern Syria are the Sunnis 
not the Alawites” (Al-Jazeera, 2014c).  It is also important to note that the opposing 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 16 
guest’s argument (against al-Joboury) was anti-Alawite and in support of Sunni 
grievances. 

 
Not only the Opposite Opinion but all three examined shows exhibit the 

phenomenon of selective guests. That is a tactic by which AJA “call-out” specific guests 
in order to “support the favorite line of argument” (El-Ibiary, 2011, p. 200).  The entire 
set of episodes of the Opposite Opinion on Iraq and Syria, therefore, not only produces 
negative views of both the Syrian and Iraqi regimes through the use of selective 
guests but also include provocations by the broadcaster and the use of only those 
statistics which support his views.  For instance, in an episode on 25 May 2015 entitled 
“Did the Islamic State accomplish its goal of lasting and expanding?”, AJA claimed that 
81.6% of its audience answered “Yes” to the question “Do you support the victories of 
the Islamic State in Syria and Iraq” while only 18.4% answered “No” (Al-Jazeera, 
2015a). In this episode, Al-Qassem hosted two guests, one pro-ISIS and the other a 
supporter of other jihadist groups in Syria such as al-Nousra. Unsurprisingly, while 
there was no representative for any of the Syrian, Iraqi or Shi’a Muslims' perspectives, 
they were being subject to extremely harsh criticisms and allegations. The guests were 
also left free to glorify the violence committed by either ISIS or other jihadist groups. 
The message that AJA seemed to be delivering in terms of the relationship between 
ISIS and Shi’a Muslims or ISIS and the Iraqi-Syrian governments is that ISIS is no 
worse than the Shi’a and that “Shi’a crimes” must be deemed worse than violence 
committed by ISIS. 

 
The Discourse of the Revolution: 
This programme is run by multiple hosts from different Arab countries. In the 

period between January 2014 and August 2015 The Discourse of the Revolution 
produced a total of 258 episodes. The coverage of Syria, Egypt and Iraq during this 
period was as following: 

Syria Egypt  Iraq Indirect mentions of 
Syria, Egypt and Iraq 

Total 

56 106 11 8 181 
21.7% 41% 4.2% 3.1% 70.1% 

 
The biggest focus of AJA in this programme was Egypt. Coverage of Egypt 

particularly centered on criticism of the government of Abdel Fattah el-Sisi who 
became president after overthrowing the former president, Muslim Brotherhood 
member Muhammad Morsi. While the “revolutions” in Egypt and Syria were 
overwhelmingly represented it was difficult to find a single episode in the above-
mentioned period that addressed the situation in Bahrain or Saudi Arabia. 

 
In an episode on 4 January 2014 the AJA broadcaster Al-Habib Al-Gharibi 

interrupted his Syrian national guest for using the term Da’esh. The term is a widely-
used abbreviation for ISIS in the Middle East and has a negative and sarcastic 
implication. Al-Gharibi asked his guest to use the term “Islamic State” given that it is 
what the AJA “acknowledges” (Al-Jazeera, 2014d).  However, AJA does not seem to be 
eager to use official terms when it comes to the Iraqi forces who fight ISIS. For 
instance, the volunteer army, known as hashd al-shabi in Arabic, that emerged after 
the collapse of the Iraqi army in Mosul, mostly from cities with Shi’a  majorities, is 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

17 

barely referred to by its official title; instead, AJA repeatedly used the terms “Shi’a 
militias”, “sectarian militias” or just “the militias” to refer to hashd al-sha’bi. 

 
Borderless: 
This programme is presented by an Egyptian national, Ahmed Mansour, whose 

political orientation is described as ‘second generation’ Egyptian Muslim Brotherhood 
(Fandy, 2007, p. 48).  In the period between January 2014 and August 2015 
Borderless produced 75 episodes. The share of coverage of Egypt, Syria and Iraq in 
this programme, in terms of numbers of episodes, was as following: 

On Syria On Egypt On Iraq Total 
11 25 4 40 

14.6% 33.3% 5.3% 53.3% 

 
The fact that such a high percentage of episodes focused on Egypt may have 

something to do with the nationality and political orientation of the presenter, 
someone who also enjoys a high profile in AJA. This programme is similar to The 
Opposite Opinion programme in terms of AJA broadcasting tactics, with el-Sisi and 
Egypt generally under his presidency being presented in a similar way to how Bashar 
Al-Assad and Syria under his rule are presented on The Opposite Opinion. For 
instance, in an episode in 28 May 2014 Mansour begins with the following: 

At the moment, two staged elections are being held in the Arab world by the most 
two loony and authoritarian rulers whose hands are dirty from their people’s 
blood... Bashar Al-Assad… and Abdel Fattah el-Sisi who killed tens of thousands of 
Egyptians (Al-Jazeera, 2014e). (Emphasis added.)   

 
It is difficult, however, to find a reliable source to show that Abdel Fattah el-Sisi 

killed - or even if there were – “tens of thousands” of Egyptian victims after the 
overthrow of Muhammad Morsi in 2013 by the military. Nevertheless, Mansour 
commonly refers to the post-Morsi situation in Egypt with terms such as “ridiculous 
election” and “coup [against Morsi]” when he interviews his guests. On the other hand, 
when Borderless interviews a pro-Muslim Brotherhood guest, as the title of the episode 
in 9 April 2014 indicates, the framing is not only toward undermining el-Sisi but also to 
propagandize for the Muslim Brotherhood. For instance, the above-mentioned episode 
advertises its content by saying, “Neda (the guest): 'el-Sisi is not qualified for ruling 
[Egypt] and Muslim Brotherhood will not surrender'.” 

 
The coverage of Syria by Borderless during the period examined was also 

disproportionately directed against Assad. The interviewed guests included a Syrian 
General captured by Al-Nousra who Mansour referred to as “revolutionaries” and an 
exclusive interview with Abu Muhammad Al-Julani, a member of Al-Qaeda and leader 
of Al-Nousra which is known as an Al-Qaeda affiliate (See episodes on 8 July 2015 and 
27 May 2015). 

 
The coverage of Iraq, although less than that of Egypt and Syria, was not free from 

sectarian framing. For instance, in episodes on 23 April 2014 and 22 January 2014, 
Mansour is interested in the sectarian attitude of the former Iraqi Prime Minister Nouri 
Al-Maleki and the role of sectarian attitudes in the Iraqi elections. Although AJA 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 18 
presents itself as critical of sectarianism it repeatedly frames the conflicts in Syria and 
Iraq as Shi’a vs Sunni or, more specifically, as justified Sunni grievances vs Shi’a 
sectarian regimes in Syria and Iraq. As will be apparent in the next section of our 
findings, ISIS, particularly in Iraq, is taken as representative of the Sunni population. 

 
Iraq in AJA News: 
The “advanced searching” engine on the AJA website indicated 4354 results for the 

words “Iraq News” and “Iraq”. However, large numbers of the results had either no 
reference, or an irrelevant reference, to Iraq. There was also a very small proportion of 
news, mainly about cultural activities or Iraqi children's talents in schools that could be 
construed as positive news about Iraq. As these two categories – one large and one 
small – are excluded from this survey, it is based on 1363 news features in the period 
between August 2014 and August 2015. Therefore, the data gathered is about the 
largest proportion of AJA news on the Iraqi government and its relation to ISIS. 
Particularly 

Negative on the 
Iraqi 

Government 

Negative 
Coverage of the 

Iraqi Military 
Performance 

and Their 
Losses to ISIS 

Coverage of the 
ISIS Losses to 

the Iraqi 
Military Forces 

Joint coverage - 
Military Clashes 
Between ISIS 
and the Iraqi 

Forces 

Particularly 
Negative on 

ISIS 

Positive 
Coverage of 

ISIS 

530 506 113 108 64 42 
38.9% 37% 8.3% 7.9% 4.7% 3.1% 
 
As the results indicate, the majority – 75.9% of AJA's main coverage of the Iraqi 

government – presents negative views. This is divided into two categories: the first is 
that 38.9% of a total 1363 news mentions were particularly negative about the Iraqi 
government and the second is the 37% of news mentions which appear to have been 
framed to undermine the Iraqi military's performance or portray it as weak and 
hopeless in the face of ISIS. The first category of news depicted the Iraqi government 
as drowning in its own sectarian policies, the systematic marginalization of the Sunni 
population, a high level of corruption and not doing enough for – or even being 
responsible for the miserable situation of – the Iraqi refugees, and for being a 
“puppet” of Iran. 

 
The ISIS advances against the Iraqi military forces were over-represented in the 

second category. Sometimes, such advances are not verifiable. For instance, AJA 
claimed more than once that ISIS shot down Iraqi aircraft, a claim that the Iraqi 
Defence Ministry officially denied. However, the same photo, released by ISIS, which 
was used for the news about shooting down the Iraqi aircraft have been re-presented 
for a news item that claimed ISIS shot down a US drone. Allegations that the Iraqi air-
force bombarded civilian Sunni areas in Fallujah and Tikrit occupied a significant space 
in the AJA news broadcasting on Iraq. These news items were usually accompanied by 
claims the Iraqi or “Shi’a militia” systematically target Sunnis in the areas of conflict. 

The coverage of ISIS defeats or retreats is disproportionately less than the 
coverage of their advances against the Iraqi forces. Nevertheless, a large proportion of 
this category was about the US-led coalition air-strikes against ISIS; these were 
sometimes accompanied by mentions of ISIS casualties. This type of coverage may not 
be necessarily in favor of the Iraqi forces given that some Gulf and Arab states such as 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

19 

Saudi Arabia, UAE, Bahrain and Jordan are among the US-led coalition. The next and 
smaller category of 7.9% is news that jointly covers clashes between ISIS and Iraqi 
forces without specifying who defeated whom. 

 
Sixty-four out of the examined 1364 news items can be categorized as “particularly 

negative on ISIS”. This category makes more sense when put in the context of the 
amount of positive coverage of ISIS. 

 
The relationship of AJA and Al-Qaeda-type groups is not new. Fandy considers the 

significant proportion of news given to Bin Laden tapes on AJA news as being part of 
the Qatari pressure on Saudi Arabia given that Bin Laden, after all, was an anti-Saudi 
figure. Moreover, on the nature of positive coverage by AJA of Al-Qaeda-type groups 
Fandy says: 

There is no mention of any crime committed by the Taliban regime. Bin Laden’s 
and Al-Zawahiri’s history of terror, both in the Arab world and globally, are 
forgotten. Instead, Bin Laden, Zawahiri, and the Taliban are portrayed as the 
victims (Fandy, 2007, p. 47). 

 
It has been noted that the negative coverage of ISIS in this category took place 

when the news was not about ISIS fighting either Iraqi or Syrian forces. For instance, 
ISIS atrocities were mentioned in cases relevant to the Izadi minority in Iraq, and ISIS 
against other groups fighting in Syria, particularly in Dair al-Zor, who also enjoy 
sympathy from AJA. More generally, when atrocities were committed against non-
Shi’a, particularly against a Sunni population, the news was usually given a negative 
treatment by AJA. When the AJA news was relevant to ISIS destroying ancient 
antiques and sites, the coverage also tended to be negative. 

 
The final category, encompassing just 3.1%, is news with a positive slant on ISIS. 

This is particularly the case when ISIS was in a strong position against the Iraqi 
government. For instance, two month after the fall of Mosul to ISIS, while covering 
events from inside Mosul was (still is) extremely difficult due to ISIS restrictions on 
journalism, an AJA news item claimed that the areas under their control, including 
Mosul, were witnessing “security and stability”. This is while, AJA continues, “experts” 
anticipate these areas might again be destabilized if ISIS left them. The news included 
photos of a functioning bakery under which AJA claimed “Mosul bakeries re-started 
their functioning under the control of the Islamic State”, a framing that may 
inaccurately suggest that the bakeries were not functioning when Mosul was under the 
control of the central government. Another photo was accompanied by a title that 
claimed ISIS is “distributing food and house equipment to people of Mosul” (Al-
Jazeera, 2014f). 

 
In some cases where the Iraqi forces were able to defeat ISIS and retake areas 

such as Amerli, AJA described the defeat as “tactical withdrawal” by the “Islamic State” 
(Al-Jazeera, 2014g). The other type of news in this category was designed to magnify 
ISIS's image as a smart and invincible entity. This collection was usually referenced to 
some “studies” or newspapers such as the one referenced to the Los Angeles Times 
which spoke about the extraordinary skill of ISIS in using electronic coding apps which 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 20 
“confuses intelligence apparatuses” (Al-Jazeera, 2015b).  The final characteristic of this 
category is associated with AJA becoming a direct communicative tool for ISIS. An 
example of this is the broadcasting of an audio from the leader of ISIS, Abu Bakr Al-
Baghdadi, by AJA on 15 May 2015. 

 
In May 2015 ISIS was able to gain control over the city of Ramadi after 

government forces pulled out in the face of their fighters. This coincided with 
thousands of Ramadi residents fleeing the city toward Baghdad and Iraqi Kurdistan. In 
his speech, Al-Baghdadi asked the fleeing population, which he called “the Sunnis of 
Iraq, particularly people of Ramadi”, to not seek asylum from the rawafedh (meaning 
rejecters, a negative term by which the jihadists refer to the Shi’a to suggest they are 
false Muslims) and the “apostate Kurds” and return to Ramadi given that “their 
brothers” (ISIS) will take care of them. AJA broadcast this audio message which was 
initially on ISIS websites that are less accessible to a large population than the AJA 
satellite TV channel (Al-Jazeera, 2015c).  Significantly, ISIS seems to acknowledge 
such sympathy from AJA. According to Mothanna Abdulsattar, a media activist who 
was captured by ISIS in Syria, he was told by ISIS members, “If you are working for 
Orient or Al-Arabiya (two TV channels funded by Saudi Arabia) we’ll chop your head 
off”. However, working for “Qatar’s Al-Jazeera, according to the conversation between 
Abdulsattar and the ISIS members, was less of a problem” (Weiss & Hassan, 2015, p. 
154). 

 
CONCLUSION 
Fandy has suggested that part of the initial support among people in the Arab 

world for Al-Jazeera was that people “felt their news media was not flatly lying to them 
as the Voice of the Arabs did in 1969”, but that subsequently audience trust has been 
eroding “as the station conforms to the policies of the Qatari government” (Fandy, 
2007, p. 128-9)  It is beyond the scope of this paper to assess whether, or to what 
degree, Arab populations' trust in the network has  eroded.  However, we can make a 
judgement on the statement that the network increasingly conforms to Qatari state 
policy, especially in terms of foreign policy. 

 
We examined coverage of events in Egypt, Syria and Iraq by AJA news and current 

affairs programmes over a 20-month and 12-month period respectively.  Our research 
specifically shows that AJA coverage of Syria, Egypt and Iraq and the way it has been 
largely and disproportionately framed against the three regimes is consistent with the 
Qatari state's political position toward them.  We conclude that, particularly where the 
Qatari state and elite have a specific interest in conflicts in other countries, AJA 
coverage reflects those interests and state foreign policy imperatives. While AJE may 
well offer a wider range of views to Western audiences than they have been exposed 
to by their own ‘mainstream media’, AJA offers its audience much more limited 
perspectives on conflicts in the Middle East and wider Arab world.  These perspectives, 
our research suggests, tend to reflect and thus reinforce rather than balance – let 
alone challenge – those of the Qatari state and elite. 

 
 
 
 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

21 

REFERENCES 
Al-Jazeera. (2014a). What is the Assad election program: elect your murderer? 

Retrieved 31/08/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/programs/opposite-direction/2014/3/11/جمانرب-وه-ام-

    الثم-مكلتاق-اوبختنا-يباختنالا-دسألا
 
Al-Jazeera. (2014b). The outcome of Assad-Al Maleki cooperation in confronting the 

revolutionaries. Retrieved 31/08/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/programs/opposite-direction/2014/7/1/تاساكعناو-بابسأ-
   راوثلا-ةهجاومب-يكلاملاو-دسألا-نواعت

Al-Jazeera. (2014c). The origin of terrorism.. is it from the regime or the Islamic 
State. Retrieved 31/08/2015, from: http://www.aljazeera.net/programs/opposite-
direction/2014/12/5/باهرإ-نع-فرطلا-نوضغيو-ةلودلا-ميظنتل-نودصتي-اذامل-
 دسألا

 
Al-Jazeera. (2014d). The Security Solution in Egypt and the Syrian Crisis. Retrieved 

1/9/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/programs/revolutionrhetoric/2014/1/4/ينمألا-لحلا-

 ةيروسلا-ةروثلا-تالآم-رصمب
 
Al-Jazeera. (2014e). The guest of Borderless leaves the interview as a protest to 

Mansour’s questions. Retrieved 2/09/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/programs/withoutbounds/2014/5/28/دودح-الب-فيض-
 روصنم-ةلئسأ-ىلع-اجاجتحا-بحسني

 
Al-Jazeera. (2014f). Stability in areas under the control of the militants in Iraq. 

Retrieved 1/09/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2014/8/13/رارقتسا-

  قارعلاب-نيحلسملا-ةرطيس-قطانمب
 
Al-Jazeera. (2014g). The Islamic State preferred to tactically withdraw from Amerli. 

Retrieved 7/09/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2014/9/2/باحسنا-حيجرت-

 يلرمآ-نم-ايكيتكت-ةلودلا-ميظنت
 
Al-Jazeera. (2015a). Did the Islamic State accomplish its goal of “lasting and 

expanding”? Retrieved 31/08/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/programs/opposite-direction/2015/5/22/ميظنت-ققح-له-
 قارعلاو-ايروسب-هعسوت-دعب-هراعش-ةلودلا

 
Al-Jazeera. (2015b). A newspaper: the Islamic State uses coding apps that 

confuses intelligence apparatuses. Retrieved 7/09/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/news/presstour/2015/6/9/ةلودلا-ميظنت-ةفيحص-
 سسجتلا-ةزهجأ-ريحت-ةرفشم-تاقيبطت-مدختسي

 
 



     Al Jazeera and Qatari Foreign Policy: A Critical Approach 22 
Al-Jazeera. (2015c). Audio recording of Baghdadi calls on the people of Anbar to 

return. Retrieved 7/09/2015, from: 
http://www.aljazeera.net/news/arabic/2015/5/15/وعدي-يدادغبلل-يتوص-ليجست-
 ةدوعلل-رابنألا-لهأ

 
Alwan, M. H. (2011). Examining the Professionalism of Arabic TV Channels (Arabic). 

Al-Adab, University of Baghdad. Issue: 98, pp 382-410. 
 
Bahry, L.Y. (2001, June). The New Arab Media Phenomenon. Middle East Policy. 

8:2. 
 
Boyce, G. (2013). Qatar’s Foreign Policy. Asian Affairs. Vol. 44. No. 3, pp 365-377. 
 
El-Ibiary, R. (2011). Questioning the Al-Jazeera Effect: Analysis of Al-Qaeda’s media 

strategy and its relationship with Al-Jazeera. Global Media and Communication. Vol. 7. 
No. 3, pp 199-204. 

 
El-Nawary, M. and Iskander, A. (2002). Al-Jazeera: How the Free Arab News 

Network Scooped the World and Changed the Middle East. Boulder, CO: Westview 
Press. 

 
Fahmy, S. S. and Al Emad, M. (2011). Al-Jazeera vs Al-Jazeera: A comparison of 

the network’s English and Arabiconline coverage of the US/Al Qaeda conflict. The 
International Communication Gazette. Vol. 73. No. 3, pp 216-232. 

 
Fandy, M. (2007). (Un)Civil War of Words.  Westport: Praeger Security 

International. 
 
Figenschou, T. U. (2014). Al Jazeera and the Global Media Landscape. New York. 

Routledge. 
 
Herman, E. and Chomsky, N. (1988). Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books. 
 
Khatib, L. (2013). Qatar’s Foreign Policy: the limits of pragmatism. International 

Affairs. Vol. 89. No. 2, pp 417-431. 
 
Klaehn, J. (2002). A Critical Review and Assessment of Herman and Chomsky's 

'Propaganda Model'. European Journal of Communication. 17:147. DOI: 
10.1177/0267323102017002691. 

 
Kolmer, C and Semetko, H. (2009, January). Framing the Iraq War: Perspectives 

from American, U.K., Czech, German, South African, and Al-Jazeera News. American 
Behavioral Scientist. 52:5. 643-656. 

 
Miladi, N. (2006). Satellite TV News and the Arab Diaspora in Britain: Comparing Al-

Jazeera, the BBC and CNN.  Journal of Ethnic and Migration Studies. Vol. 32. No. 6, pp 
947-960. 



Journal of Media Critiques [JMC] – Vol.1 No.2 December 2015 
 
 

23 

Miles, H. (2005). Al Jazeera: the inside story of the Arab News Channel that is 
challenging the West. New York: Grove Press. 

 
Miles, H. (2006).  Think again.  Foreign Policy. No. 155.  Sourced from 

http://www.jstor.org/stable/25462058 
 
Robinson, P. (1999, April). The CNN Effect: Can the News Media Drive Foreign 

Policy? Review of International Studies. 25:2, 301-309. 
 
Weiss, M and Hassan, H. (2015). ISIS: inside the army of terror. New York: Regan 

Arts.          
 
Sharp, J.E. (2003). The Al-Jazeera News Network: Opportunity or Challenge for US 

Foreign Policy in the Middle East? Congressional Research Service. 


	AL JAZEERA AND QATARI FOREIGN POLICY: A CRITICAL APPROACH
	KARIM POURHAMZAVI0F(
	PHILIP PHERGUSON1F(2F(
	ABSTRACT

